سفارش تبلیغ
صبا ویژن


دلمشغولی های من

فتبارک الله احسن الخالقین

بعضی آدم‌ها عادت دارند در مجهولاتشان به دنبال خدا بگردند؛ اما تا وقتی مشکلی وجود نداشته باشد، ابهامی در میان نباشد، خطری تهدیدشان نکند، به سراغ خدا نمی‌روند. تا وقتی همه چیز بر وفق مراد است و برای سوالاتشان پاسخی دارند، کاری به کار خدا ندارند. اما همین‌که به چیزی رسیدند که ناشناخته بود، یا سوالی داشتند که جوابی برای آن پیدا نکردند، یا چیزی منافشان را به خطر انداخت، پای خدا را به میان می‌کشند و یادشان می‌افتد خدایی هم هست.

اگر از یکی از ایشان بپرسی این نانی که سر سفره است، از کجا آورده‌ای، می‌گوید نانوا آرد را می‌پزد. اگر سوال کنی آرد از کجا می‌آید، جواب می‌شنوی که آسیابان گندم را آرد می‌کند. حالا بیا بپرسیم گندم چگونه ساخته می‌شود. این‌بار پاسخ می‌دهد کشاورز با استفاده از بذر و خاک و آب و آفتاب گندم می‌کارد. تا این‌جا همه چیز روشن است. دانش و تجربه‌ی او پاسخی برای هر سوال پیدا کرده است.

حالا یک گام جلوتر بردار و از چیستی و آفرینش خورشید بپرس. ... احتمالاً خواهی شنید خورشید آفریده‌ی خداست. نعمتی است که خدای بزرگ و مهربان برای آدم‌ها خلق کرده تا زندگی کنند.

می‌بینی! تا زمانی که نانوا و آسیابان و کشاورز کارشان را به روشنی و خوبی انجام دهند، نباید مزاحم خدا شد.

اگر این آدم بیمار شود یا تب کند، تا زمانی که کارش با قرص مسکن و شربت سینه راه بیافتد که هیچ، اما اگر گرفتار مرض لاعلاجی شود، می‌رود سراغ نذر و صدقه و قربانی. اگر پزشکش وقتی به او نسخه می‌دهد بگوید این‌ها را بخور خوب می‌شوی، شب سر آسوده به بالین می‌گذارد. اما اگر بشنود که کاری از دست ما برنمی‌آید، شب تا صبح را بر سر سجاده خواهد گذراند. تا به حال چند نفر را دیده‌ای که برای سرماخوردگی همان‌قدر به خدا بیاندیشند که برای سرطان؟ اصلاً تا به حال کسی را دیده‌ای که برای بهبودی سرماخوردگی‌اش دعا کند؟

آدمی که این‌گونه نگاه می‌کند، مشرک است، کافر است، حتی اگر خودش هم نداند. خدای او هم‌عرض دیگر موجودات است. خدای او همکار کشاورز است. خدای او جانشین پزشک است. خدای او ساعت‌سازی است که پس از آن‌که ساعت را ساخته و کوک کرده و تا زمانی که پیچ و مهره و فنر کارشان را می‌کنند، کاری به کار آن ندارد. شاید گاه‌گاهی برای روغن‌کاری و تعمیر آن دستی تکان بدهد.

اما خدای قرآن این‌گونه نیست. خدایی که قرآن به ما نشان می‌دهد، هم آفریننده‌ی کهکشان است، هم راهنمای زندگی زنبور عسل و هم کنترل‌کننده‌ی تعداد قطرات باران. برای دیدن این خدا، نیازی نیست که سرطان بگیری یا از پرتگاه آویزان شوی. همین که صبح از خواب بیدار شوی و نفس بکشی، یعنی این‌که او هست. ان فی خلق السماوات و الارض و اختلاف لیل و النهار لآیات لاولی الالباب.

قرآن برای نمایاندن وجود خدا و وحدانیتش از نشانه‌هایی بهره می‌گیرد که همیشه پیش چشم‌های ماست. گردش فصول، چرخ روز و شب، حرکت ابرها، خواب و بیداری، همه نشانه‌هایی هستند بر این‌که خدا هست و در این هستی‌اش یکتاست.

بیا این‌بار، پس از آن‌که از ما درباره‌ی چگونگی شکفتن گل‌ها یا باراش باران پرسیدند، پیش از آن‌که از کتاب علوم مدرسه‌مان کمک بگیریم، کمی بیشتر فکر کنیم.


نوشته شده در شنبه 87/7/27ساعت 10:21 عصر توسط ققنوس نظرات ( ) | |


:قالبساز: :بهاربیست:

کدهای جاوا وبلاگ

قالب وبلاگ